Puhe kirkkoherra Katri Grönroosin virkaanasettamisessa Karjaan Pyhän Katarinan kirkossa

Kristukselle rakkaat, rakkaat Raaseporin suomalaisen seurakunnan jäsenet. Vihdoinkin – vihdoinkin olemme koolla tämän seurakunnan suuressa juhlassa. Te olette valinneet ja kutsuneet kirkkoherraksenne Katri Grönroosin, ja tänään hänet asetetaan tähän virkaan rukouksella ja kättenpäällepanemisella.

Rakas Katri, vihdoinkin – vihdoinkin tämä päivä on totta. Tätä päivää on odotettu pitkään ja se odotus on vaatinut sinulta kärsivällisyyttä, pitkämielisyyttä ja luottamusta siihen, että odotus kyllä viimein palkitaan. Ja tässä sitä nyt lopulta ollaan. Jumalalle kiitos!

Sinä olet kasvanut pappisvirkaan tässä seurakunnassa, kohta kymmenen vuoden ajan. Kasvaminen on tarkoittanut kärsivällisyyttä, uskollisuutta ja sitoutumista, siis juurien kasvattamista ja kasvamista osaksi tätä yhteisöä.

Kirkkoherraksi valintaan ei riitä, että sinä olet sitoutunut Raaseporin seurakuntaan. Myös seurakunta on sitoutunut sinuun, kutsunut sinut jatkamaan seurakunnan rakentamista ja kehittämistä, Kristuksen kirkkona elämistä ja ihmisten ja luomakunnan palvelemista juuri täällä Pohjassa, Tammisaaressa, Tenholassa ja koko Raaseporin seurakunnassa.

Viimeisen kolmen vuoden aikana tätä sitoutumista on koeteltu puolin ja toisin – ja se on hyväksi ja kestäväksi havaittu.

Kirkkokäsikirjan mukaan tämän pyhän aiheena on kristityn vapaus. Tässä messussa kohta luettavat raamatuntekstitkin kertovat ilosta, luottamuksesta ja – niin, vapaudesta, johon Kristus kutsuu meitä silloin, kun hän kutsuu meitä seuraajikseen ja työtovereikseen tässä maailmassa.

Apostoli Paavali kirjoittaa Galatan seurakunnalle Hengen hedelmästä, jota ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. – Kuulostaa oivalliselta muistilistalta mille tahansa ihmisyhteisölle, seurakunnalle tai seurakunnan kirkkoherralle. Kyse ei kuitenkaan ole tapaoppaasta, jota jokaisen kristityn pitää noudattaa – vaan lupauksesta. Näin monin tavoin Pyhä Henki vaikuttaa Kristuksen seuraajissa ja työtovereissa, sillä ”Vapauteen Kristus meidät vapautti.” (Gal. 5:1)

Katri, Kristus on jo kasteessa kutsunut sinut seuraajakseen. Myöhemmin olet kuullut sen kutsun konfirmaatiossa, pappisvihkimyksessä ja nyt täällä Pyhän Katarinan kirkon alttarin edessä.

Olet saanut tehtävän – ja sekin tehtävä pitää sisällään lupauksen. Kristus on kutsunut sinut, ja juuri sen kutsun vuoksi olet vapaa palvelemaan tätä seurakuntaa ja kaikkia ihmisiä, joita kohtaat – työtovereitasi, seurakunnan vastuunkantajia, tuttuja ja tuntemattomia täällä Raaseporin seurakunnan alueella.

Kristuksen vapaus on rakkautena vaikuttavaa uskoa. Se on vapautta rakastaa ja palvella toisiamme – ehdoitta, niin että aivan jokainen tulee nähdyksi, kuulluksi ja kohdatuksi arvokkaana, juuri sellaisena kuin on.

Katri, tämä virka on sinulle jo tuttu, mutta nyt voit viimein todella asettua siihen vapaana ja luottavaisin mielin. Luota siihen, että ympärilläsi on työtovereiden ja läheisten joukko, joka rukoilee puolestasi ja kannattelee sinua monin tavoin.

Ennen kaikkea luota siihen, että Kristus, joka on kutsunut sinut, on läsnä aivan erityisesti silloin, kun väsymys tai pettymykset yllättävät. Luota siihen, että juuri silloin, kun sitä vähiten odotat, Pyhä Henki rohkaisee sinua ja jakaa sinulle hedelmiään. Luota siihen, että Kristuksen kutsumana olet vapaa palvelemaan. Heittäydy sen vapauden varaa.